Welkom

Welkom op de site van de Adelbert Vereniging, een vereniging met een lange historie (opgericht in 1934) en zes zelfstandige landelijke afdelingen.

Adelbert verenigingNaam en logo verwijzen naar haar wortels in de christelijke traditie. Het is een open en groeiende organisatie, die zich ten doel stelt haar leden en belangstellenden gelegenheid te bieden voor meningsvorming en onderlinge discussie over actuele vraagstukken van levensbeschouwelijke, maatschappelijke en cultuurhistorische aard. Dit met respect voor de katholieke oorsprong van de vereniging en met betrokkenheid bij de beleving van het christelijke geloof.

Op dit moment heeft de Adelbert Vereniging circa 600 leden en bestaat zij uit zes afdelingen: Midden-Brabant, Nijmegen, Roermond, Utrecht e.o., Venray en Zwolle. De afdelingen geven elk op hun eigen wijze invulling aan de doelstelling, met eigen accenten.

Wat doet de Adelbert Vereniging?

Gevelsteen

De plaatselijke Adelbert Verenigingen bieden een plek voor sociale ontmoeting en gesprek en verdieping door het organiseren van voordrachten. Er is daarbij veel aandacht voor de kwaliteit van de sprekers en de relatie met de actualiteit. Ter versterking van de onderlinge band worden regelmatig excursies gehouden. U kunt de activiteiten van elke afdeling op deze website vinden, evenals de lokale contactadressen.
Sinds 2016 wordt op de derde zaterdag in juni een Adelbert Zomerdag gehouden op een bijzondere locatie en met een speciale spreker. Deze dag is bedoeld om het contact tussen de plaatselijke Adelbert Verenigingen  te bevorderen en informatie uit te wisselen onder het genot van een hapje en een drankje.  Door het coronavirus zijn de Zomerdagen 2020 en 2021 helaas niet doorgegaan. Ook lezingen konden vanaf maart 2020 geen doorgang vinden maar in 2022 waren er maar liefst 80 aanmeldingen

Het landelijk bestuur ondersteunt de plaatselijke Adelbert Verenigingen en vertegenwoordigt de vereniging naar buiten in maatschappelijke organisaties met een vergelijkbare achtergrond, zoals het Thijmgenootschap, de stichting Thomas More, het Christelijk Sociaal Congres en het Verband van Katholieke Maatschappelijke Organisaties. Op de websites van deze verenigingen staat uitgebreide informatie. De nieuwsbrief die het VKMO maandelijks publiceert bevat vaak interessante artikelen en interviews.

Samen met het Thijmgenootschap en Thomas More organiseert de landelijke Adelbert Vereniging elk jaar een landelijk symposium.

Onder het kopje ‘Artikelen’ van het uitklapmenu vindt u een aantal lezenswaardige teksten waaronder de lekenpreek die de huidige voorzitter, mevrouw prof. dr. Maria van den Muijsenbergh op 4 december 2022 in de Stevenskerk in Nijmegen gehouden heeft.

Voor de statuten van de vereniging, klik hier: Statuten

Voor de flyer over de vereniging, klik hier: Adelbert Vereniging flyer

Contact

U kunt een e-mail sturen naar de secretaris van het landelijk bestuur: secretaris@adelbertvereniging.nl

ma
di
wo
do
vr
za
zo
m
d
w
d
z
13 sep
13/09/2021
15:00 - 16:30
Spreker: Wim Clout Onderwerp: De betekenis van Bertolt Brecht in onze tijd, met medewerking van het Brecht Trio.
Events on 13/09/2021

apr 2024

30/04/2024
Christelijk zionisme en antisemitisme: waarom we ten opzichte van Israƫl en Palestina geen buitenstaanders zijn.

30/04/2024
Relatie tussen religie en complot denken

mei 2024

14/05/2024
Seizoensafsluiting Adelbert Zwolle.

14/05/2024
Russische roulette
Midden-Brabant

jun 2024

06/06/2024
Uitdag Adelbert Utrecht & Omstreken.
Utrecht e.o.