De moed van een bescheiden mens

Datum/Tijd
Datum - 07/12/2022
Tijd - 19:30 - 22:00

Locatie: De Wijngaard, Dennenweg 2, Bosch en Duin

Afdeling: Utrecht e.o.

Titel: De moed van een bescheiden mens

Spreker: prof. dr. Peter Nissen Emeritus hoogleraar kerkgeschiedenis, spiritualiteitsstudie en oecumenica aan de Radboud Universiteit Nijmegen

Het is dit jaar precies 80 jaar geleden dat de Nijmeegse hoogleraar en pater karmeliet Titus Brandsma overleed. Hij werd op 15 mei 2022 door paus Franciscus heilig verklaard. Titus Brandsma werd op 26 juli 1942 door een injectie in het concentratiekamp Dachau om het leven gebracht. In januari van dat jaar was hij door de Duitse bezetter opgepakt omdat hij de redacties van katholieke kranten had aangemoedigd niet mee te werken aan NSB-propaganda. Via de straf-gevangenis in Scheveningen, het kamp Amersfoort en de strafgevangenis in Kleef kwam hij in Dachau terecht, waar hij zwaar werd mishandeld. Als iemand heilig wordt verklaard, kan al snel het idee ontstaan dat die persoon in alle opzichten volmaakt is. Maar Titus Brandsma had ook zijn beperkingen. Wie was deze man, die vanaf de oprichting van de Nijmeegse Universiteit in 1923 daar bijna twintig jaar hoogleraar was? Waar stond hij voor? Peter Nissen zal in zijn lezing het levensverhaal van Titus Brandsma volgen: zijn jeugd en opleiding, zijn studie bij de karmelieten en in Rome, zijn werkzaamheden in Oss en Nijmegen, en de vele terreinen in wetenschap, kerk en samenleving waarop hij van betekenis was.