Kan Nederland dit jaar het verschil maken in de Veiligheidsraad?

Datum/Tijd
Datum - 10/09/2018
Tijd - 20:00 - 22:00

Locatie: Odapark, Merseloseweg 117, Venray

Afdeling: Venray

Spreker:  Prof. Drs. Herman Schaper

Thema: Kan Nederland dit jaar het verschil maken in de Veiligheidsraad?

Dit jaar zit Nederland in de belangrijkste vergaderclub ter wereld. In de Veiligheidsraad besluiten we mee over oorlog en vrede. Kunnen we een verschil maken?

Herman Schaper was tot voor kort speciaal gezant van de minister van Buitenlandse Zaken vanwege de Nederlandse kandidatuur voor de Veiligheidsraad en Mensenrechtencommissie en daarmee de aangewezen persoon om ons daarover te berichten. Hij reisde als ervaren diplomaat de wereld rond om landen over te halen om ons land een VN-zetel te geven. Daarmee heeft Nederland dit jaar weer een vaste plek aan de ronde vergadertafel in het VN-gebouw in New York.

De Veiligheidsraad bestaat uit vijf permanente leden: Amerika, Rusland, China, Groot-Brittanniƫ en Frankrijk. Zij hebben een veto en daarmee meer macht dan de tien roulerende leden. Wat is hun en onze rol? Kan ons land als een bruggenbouwer fungeren en proberen consensus te smeden? Is het in ons belang om invloed te hebben op besluiten over vrede en veiligheid die in de Raad worden genomen? Nederland heeft immers als klein kwetsbaar land met een open economie belang bij internationale stabiliteit en vrede. En lukt(e) het om bij internationale crises daarin op te treden en impact te hebben?Herman Schaper zal op genoemde kwesties en actualiteiten ingaan.