‘Mahlers Wunderhorn’, De relatie tussen Mahlers liederen en zijn symfonieën

Locatie: De Baank, Albionstraat 26, LEUNEN

Afdeling: Venray

Titel: ‘Mahlers Wunderhorn’, De r
elatie tussen Mahlers liederen en zijn symfonieën

Spreker: drs. Gerard op het Veld,
Gerard op het Veld, geboren in Maastricht, kreeg zijn eerste pianolessen op 8-jarige leeftijd.
Hij volgde piano- en orgellessen bij Louis Cuypers, toenmalig directeur van het Instituut voor Kerkmuziek te Utrecht. Tijdens zijn studie Franse taal- en letterkunde aan de Radboud Universiteit Nijmegen koos hij muziekwetenschappen als verzwaard bijvak.Voorts was hij muziekrecensent van De Gelderlander, bestuurslid van de Nijmeegse Stichting voor Kamermuziek en organisator van concerten voor de Vrienden van concertgebouw De Vereeniging te Nijmegen.

Mahler componeerde allereerst een groot aantal liederen, die een belangrijke rol spelen in zijn symfonieën. Wat deze liederen voor zijn symfonieën betekenden en hoe hij ze gebruikte, wordt in deze voordracht duidelijk gemaakt aan de hand van woord, beeld en natuurlijk muziek.